BMW S 1000 R

(Bron BMW Group PressClub Nederland)

München/Rijswijk. BMW presenteert de BMW S 1000 R; een agressief gestileerde naked bike met de 999 cm3 viercilinder lijnmotor van de supersporter BMW S 1000 RR. Dit is een roadster met ‘punch’ om uitdagende, bochtige wegen aan te vallen met maximale controle dankzij een superlaag gewicht van 207 kg, standaard Automatic Stability Control (ASC) en BMW Motorrad Race ABS. De nieuwe BMW S 1000 R wordt per maart 2014 leverbaar vanaf €14.700.

De prestaties zijn van het uiterlijk van de BMW S 1000 R af te lezen. De voorzijde is laag en de achterzijde hoog, waardoor deze naked bike agressief oogt. Het uiterlijk past bij een machine die met zijn prestaties nieuwe maatstaven zet in het roadster-segment. De lichtgewicht aluminium brandstoftank is uniek voor dit segment en draagt bij aan het lage gewicht van slechts 207 kg. De motor levert een topvermogen van 118 kW (160 pk) bij 11.000 toeren per minuut en een koppel van 112 Nm bij 9.250 toeren per minuut. Tot zo’n 7.500 toeren levert de krachtbron 10 Nm meer koppel dan de motor in de BMW S 1000 RR. Dat is bereikt met aangepaste luchtinlaten in de cilinderkop, gemodificeerde nokkenasprofielen en aanpassingen in het elektronische BMS-X-motormanagement – een systeem dat de gaskleppen volledig elektronisch regelt. BMW past een innovatief roestvrijstalen uitlaatsysteem toe met een compacte achterdemper. Dat past bij de stijl van een roadster. Dankzij de voordemper en een elektronisch geregelde klep is het geluidsniveau toch conform de normen. Er zijn twee driewegkatalysatoren in het uitlaatsysteem opgenomen.

Racetechnologie
De BMW S 1000 R biedt niet alleen het blok maar ook de technologie van de superbike BMW S 1000 RR. Dat zijn ASC en Race ABS met de standen ‘Rain’ en ‘Road’. In de eerste positie grijpen beide systemen eerder in dan in de positie ‘Road’. Ook heeft de BMW S 1000 R standaard een stuurdemper. Met de optionele Dynamic Traction Control (DTC) met de modi ‘Dynamic’ en ‘Dynamic Pro’ is het ware potentieel van deze machine ten volle te benutten. DTC heeft zelfs een hellingshoeksensor, zodat het ook optimaal reageert als de motor plat in de bocht ligt. Een bocht uit accelereren gaat daarmee met de grootst mogelijk precisie en vertrouwen. De quick-shifter, waarvan de werking ook is in te stellen, zorgt daarbij voor supersnel opschakelen.

BMW S 1000 RR componenten
Het frame en de bouwwijze stammen van de BMW S 1000 RR. Dat betekent dat een sterk aluminium frame, waarin het motorblok als dragend deel fungeert, maximale stabiliteit garandeert. Andere van de RR afkomstige elementen zijn de upside-down voorvork en de aluminium swingarm met instelbare demping. De vering en demping bieden wel meer reserve en zijn dan ook toegesneden op het roadster-gebruik. Het remsysteem is eveneens gelijk aan dat van de BMW S 1000 RR, dus met dubbele schijven voor en radiale vierzuiger remklauwen en een enkele remschijf achter.  Dynamic Damping Control (DDC) is als optie verkrijgbaar. Dit past volledig elektronisch en in een oogwenk de demping aan de omstandigheden aan.

Multifunctioneel instrumentarium
De cockpit van de BMW S 1000 R bestaat uit een instrumentarium met enkele door de racerij geïnspireerde functies. Het omvat een liquid cristal display met een analoge toerenteller. De display geeft aan in welke versnelling de motor staat en laat de gekozen rijmodi zien, maar biedt bijvoorbeeld ook een laptimer.

De nieuwe BMW S 1000 R wordt per maart 2014 leverbaar vanaf €14.700.

Naar boven