De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure

 (Bron BMW Group PressClub Nederland)

München/Rijswijk. Geen onderdeel van de nieuwe BMW R 1200 GS Adventure is gelijk aan dat van zijn voorganger. De icoon onder de reis-enduromotoren is nu voorzien van de krachtige, vloeistofgekoelde boxermotor die vorig jaar debuteerde in de BMW R 1200 GS. De bouw en de uitrusting van de Adventure bieden nog meer mogelijkheden voor off-road rijden. Door de hoge zitpositie, de grote tank van 30 liter en de verder geoptimaliseerde bescherming tegen weer en wind is de BMW R 1200 GS Adventure uitermate geschikt voor het maken van lange avontuurlijke tochten, maar ook voor dagelijks gebruik in het woon-werkverkeer.

Meer dan dertig jaar geleden bracht BMW de eerste GS op de markt. Niemand vermoedde toen dat deze motor de basis legde voor een compleet nieuw segment, dat van de avontuurlijke en veelzijdige all-road machines. Een zeer populair genre, waarin BMW als pionier nog altijd een voortrekkersrol speelt en dat bewijst met het volgende hoofdstuk in de GS-geschiedenis.
De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure heeft meer dan ooit de kenmerken, de capaciteiten en de uitrusting die enduroliefhebbers, globetrotters en rijders met een passie voor off-road rijden aanspreken.

Vloeistofkoeling
Het kloppend hart is de 1.170 cm3 tweecilinder boxermotor die vorig jaar debuteerde in de BMW R 1200 GS. Die levert een vermogen van 92 kW (125 pk) bij 7.750 t/min en een maximumkoppel van 125 Nm bij 6.500 t/min.
De motor is voorzien van een precisie-koelsysteem, dat vooral de componenten in de cilinderkoppen die het heetst worden met water koelt. De koeling maakt de verticale plaatsing van inlaat- en uitlaatkanalen mogelijk, zodat achter de cilinders meer beenruimte is ontstaan.
De zesversnellingsbak en de natteplaatkoppeling zijn geïntegreerd in het motorblok voor een compacte constructie. De cardanaandrijving zit nu aan de linkerkant van de machine. Om de souplesse in het terrein te bevorderen is de BMW R 1200 GS Adventure voorzien van een 950 gram zwaarder vliegwiel en een extra trillingsdemper in de aandrijflijn.
Net als de BMW R 1200 GS is de Adventure opgebouwd rond een robuust en stijf stalen buizenframe. Met de inhoud van de 30 liter lichtgewicht aluminium tank is dezelfde actieradius te bereiken als met de 33 liter inhoud van zijn voorganger. ABS en ASC (Automatic Stability Control) zijn standaard, waarbij te kiezen is uit de rijmodi ‘Rain’ en ‘Road’. De optie rijmodi Pro biedt nog eens drie settings: ‘Dynamic’, ‘Enduro’ en ‘Enduro Pro’, te activeren met een codeerstekker. Hiermee zijn ABS en ASC en het optionele Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) af te stemmen op specifieke off-road omstandigheden.

Windbescherming
Een groter, verstelbaar windscherm – met aan de onderzijde extra luchtgeleiders – en handprotectors zorgen voor nog betere bescherming tegen weer en wind. Ook onderscheidt de BMW R 1200 GS Adventure zich door brede enduro-voetsteunen, verstelbare pedalen en een stoer design. Daaraan dragen de beschermbeugels bij motorblok en tank bij.

De hoge zitpositie garandeert maximale controle over de motor. De veerwegen zijn 20 millimeter langer dan die van de BMW R 1200 GS. Ook is de bodemvrijheid 10 millimeter groter dan die van de vorige Adventure. De zitpositie komt daarmee op 890 millimeter (910 millimeter met de buddyseat in de hoogste stand).

De levering van de BMW R 1200 GS Adventure staat voor medio februari 2014 gepland.

Klik HIER voor alle foto's

Naar boven